Na przestrzeni ostatnich kilku lat, zatrudnienie pracowników drastycznie zmalało, w związku z tym pracownicy wykonujący pracę w sklepach są przeciążeni obowiązkami. Pracownicy są przepracowani, przemęczeni i zdezorientowani w hierarchii swoich obowiązków. Na dzień dzisiejszy jeden pracownik wykonuje ilość pracy, która powinna przypadać na co najmniej dwóch pracowników. Jeden pracownik wykonuje pracę wielozadaniową, co w konsekwencji powoduje, iż zadania nie mogą być wykonywane dokładnie i w wyznaczonych terminach.
Pracownik będący na zmianie jednocześnie musi zająć się towarowaniem, odszukiwanie braków, robienie przecen i strat, tworzenie dodatkowych ekspozycji oraz dbanie o ekspozycje stałe, oczywiście również obsługuje klienta/kasy. Ilość wykonywanej pracy jest nieadekwatna do liczby zatrudnionych pracowników i w naszej ocenie jest niemożliwa do wykonania na wymaganym przez pracodawcę poziomie.
Główne obowiązki przypadające na obu zmianach w sklepach:
Zmiana pierwsza:
- odpiek pieczywa mrożonego,
- jakość warzywa- owoce,
- przeceny,
- towarowanie,
-
obsługa klienta/kasy,
-
przyjęcie towaru.
-
kontrola towarów pod względem terminów przydatności do spożycia.
Druga zmiana:
- uzupełnianie odpieku - utrzymanie dostępności do godz 21:00,
- często towarowanie - kończenie rozkładania dostawy lub dostaw popołudniowych,
- przetowarowanie zapasu magazynowego,
- zbieranie przecen na dzień następny,
- przygotowanie pieczywa na wózki do odpieku na dzień następny,
- sprzątanie sklepu,
- sprzatanie piekarni,
- zrobienie strat na koniec dnia,
- zebranie nieaktualnych oznaczeń,
- przygotowanie promocji na dzień następny ( w sobotę i srodę),
- obsługa klienta/kasy.
Na każdej zmianie Pracownicy powinni korzystać z przerw i w przypadku gdy podczas zmiany jest tylko dwóch pracowników (a zdarza się to niejednokrotnie zwłasza w okresie urlopowym, podczas zwolnień lekarskich ) to następuje brak dozoru w sklepie.
W przypadku, gdy dwóch pracowników obsługuje kasy to brak jest możliwości uzupełnienia odpieku oraz uzupełnienia bieżących braków towarowych. W przeciągu całego roku, problemy z obsługą i pracą w sklepach pojawiają się bradzo często, brak choćby jednego pracownika powoduje zmianę grafiku pracy dla załogi.
W związku z powyższym przy takiej ilości obowiązków, w opinii Związku, niemożliwych do wykonania, pracownicy pracują w ciągłym stresie, co wynika z uzyskanych informacji od pracowników. Pracownicy coraz częściej korzystają z pomocy lekarzy psychologów i psychiatrów, natomiast przeciążenie pracą prowadzi do wielu schorzeń np. związanych z chorobami kręgosłupa.
Pracownicy zewnętrzni, nie są w stanie pracować na takim poziomie jak pracownicy, którzy są zatrudnieni w firmie na umowy o prace. Nie mają oni możliwości poznania procedur i standardów sklepów i nie skupiają się na standardach obsługi, czego konsekwencją jest niejednokrotnie utrata klientów. Standardy zatrudnienia w obu Spółkach w Polsce są dużo gorsze, niż w firmie macierzystej na terenie Danii. W obu Spółkach Netto w Polsce, pracownicy są obarczani nadmiarem obowiązków co w konsekwencji prowadzi do negatywnych skutków zarówno dla pracowników jak i pracodawcy.
Wnosimy o natychmiastowe zweryfikowanie swego stnowiska ws. zatrudnienia oraz zwiększenie liczby pracowników w strukturze sklepów w obu Spółkach, pozwoli to na odciążenie pracowników, wpłynie na jakość wykonywanej pracy, szybkość wykonywanych zadań, dokładność, co na pewno zwiększy obroty i liczbę zadowolonych klientów.