KOMUNIKAT ORGANIZACJI ZWIĄZKOWYCH DOT. POSIEDZENIA KOMISJI ZFŚS!
Koleżanki i Koledzy!,
W związku z opublikowanym komunikatem dotyczącym przełożenia terminu posiedzenia Komisji ZFŚS, informujemy, że Organizacje Związkowe jeszcze w maju 2025 roku wystąpiły z propozycją zorganizowania spotkania w sprawie podziału środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że przedstawiciel Pracodawcy przebywa na urlopie, a dwa tygodnie maja – od 12 do 23 maja 2025 r. – zostały całkowicie wyłączone z możliwości organizacji spotkań.
Jednocześnie chcemy podkreślić, że już wtedy byliśmy gotowi merytorycznie do podziału środków ZFŚS.
Z dużym rozczarowaniem odnotowujemy, że w zakładzie pracy zatrudniającym kilka tysięcy osób nie znaleziono żadnego przedstawiciela Pracodawcy, który mógłby tymczasowo zastąpić nieobecnego pracownika w tak istotnym procesie, jakim jest posiedzenie Komisji ZFŚS.
Ponadto, chcemy wyrazić nasze głębokie zaniepokojenie faktem, że Pracodawca nadal nie zwraca kosztów podróży służbowych przedstawicielom Organizacji Związkowych, którzy uczestniczą w spotkaniach dotyczących ZFŚS, a są to ogromne koszty naszej organizacji. Organizacje związkowe działające w obu Spółkach zmuszone są pokrywać koszty delegacji ze składek opłacanych przez członków, mimo że na spotkaniach reprezentujemy wszystkich pracowników – w tym także kadrę zarządzającą.
Koszty realizacji ustawowych obowiązków, które zgodnie z przepisami ciążą na Pracodawcy, zostały w naszej ocenie w sposób niedopuszczalny przerzucone na członków związków zawodowych. Uważamy to za sytuację skandaliczną.
W związku z powyższym kierujemy do Pracodawcy pytanie:
Czy w przypadku, gdyby nie istniały organizacje związkowe i na spotkania w sprawach ZFŚS zapraszano by indywidualnych pracowników tj. przedstawicieli załogi, także musieliby oni pokrywać z własnych środków koszty delegacji służbowej?