Biorąc pod uwagę strukturę i sytuację personalną, jaka w chwili obecnej obowiązuje w sklepach, Organizacja Międzyzakładowa NSZZ Solidarność Netto Indygo Sp. z o.o. zwraca się z wnioskiem do Zarządu obu Spółek Netto i Netto Indygo o pilne zwiększenie zatrudnienia pracowników podstawowych, pracujących w sklepach na terenie całego kraju.

 

      Na przestrzeni ostatnich kilku lat, zatrudnienie pracowników drastycznie zmalało, w związku z tym pracownicy wykonujący pracę w sklepach są przeciążeni obowiązkami. Pracownicy są przepracowani, przemęczeni i zdezorientowani w hierarchii swoich obowiązków. Na dzień dzisiejszy jeden pracownik wykonuje ilość pracy, która powinna przypadać na co najmniej dwóch pracowników. Jeden pracownik wykonuje pracę wielozadaniową, co w konsekwencji powoduje, iż zadania nie mogą być wykonywane dokładnie i w wyznaczonych terminach.

      Pracownik będący na zmianie jednocześnie musi zająć się towarowaniem, odszukiwanie braków, robienie przecen i strat, tworzenie dodatkowych ekspozycji oraz dbanie o ekspozycje stałe, oczywiście również obsługuje klienta/kasy. Ilość wykonywanej pracy jest nieadekwatna do liczby zatrudnionych pracowników i w naszej ocenie jest niemożliwa do wykonania na wymaganym przez pracodawcę poziomie.

 

Główne obowiązki przypadające na obu zmianach w sklepach:

 

Zmiana pierwsza:

- odpiek pieczywa mrożonego,

- jakość warzywa- owoce,

- przeceny,

- towarowanie,

  • obsługa klienta/kasy,

  • przyjęcie towaru.

  • kontrola towarów pod względem terminów przydatności do spożycia.

 

Druga zmiana:

 

- uzupełnianie odpieku - utrzymanie dostępności do godz 21:00,

- często towarowanie - kończenie rozkładania dostawy lub dostaw popołudniowych,

- przetowarowanie zapasu magazynowego,

- zbieranie przecen na dzień następny,

- przygotowanie pieczywa na wózki do odpieku na dzień następny,

- sprzątanie sklepu,

- sprzatanie piekarni,

- zrobienie strat na koniec dnia,

- zebranie nieaktualnych oznaczeń,

- przygotowanie promocji na dzień następny ( w sobotę i srodę),

- obsługa klienta/kasy.

 

      Na każdej zmianie Pracownicy powinni korzystać z przerw i w przypadku gdy podczas zmiany jest tylko dwóch pracowników (a zdarza się to niejednokrotnie zwłasza w okresie urlopowym, podczas zwolnień lekarskich ) to następuje brak dozoru w sklepie.

      W przypadku, gdy dwóch pracowników obsługuje kasy to brak jest możliwości uzupełnienia odpieku oraz uzupełnienia bieżących braków towarowych. W przeciągu całego roku, problemy z obsługą i pracą w sklepach pojawiają się bradzo często, brak choćby jednego pracownika powoduje zmianę grafiku pracy dla załogi.

 

     W związku z powyższym przy takiej ilości obowiązków, w opinii Związku, niemożliwych do wykonania, pracownicy pracują w ciągłym stresie, co wynika z uzyskanych informacji od pracowników. Pracownicy coraz częściej korzystają z pomocy lekarzy psychologów i psychiatrów, natomiast przeciążenie pracą prowadzi do wielu schorzeń np. związanych z chorobami kręgosłupa.

 

Pracownicy zewnętrzni, nie są w stanie pracować na takim poziomie jak pracownicy, którzy są zatrudnieni w firmie na umowy o prace. Nie mają oni możliwości poznania procedur i standardów sklepów i nie skupiają się na standardach obsługi, czego konsekwencją jest niejednokrotnie utrata klientów. Standardy zatrudnienia w obu Spółkach w Polsce są dużo gorsze, niż w firmie macierzystej na terenie Danii. W obu Spółkach Netto w Polsce, pracownicy są obarczani nadmiarem obowiązków co w konsekwencji prowadzi do negatywnych skutków zarówno dla pracowników jak i pracodawcy.

    Wnosimy o natychmiastowe zweryfikowanie swego stnowiska ws. zatrudnienia oraz zwiększenie liczby pracowników w strukturze sklepów w obu Spółkach, pozwoli to na odciążenie pracowników, wpłynie na jakość wykonywanej pracy, szybkość wykonywanych zadań, dokładność, co na pewno zwiększy obroty i liczbę zadowolonych klientów.